IQ dan EQ

by - November 17, 2014

Hai semua.Salam sejahtera.

Apa itu IQ dan apa itu EQ?

Intelligence Quotient (IQ) adalah nilai yang menunjukkan kebolehan seseorang untuk belajar, memahami, dan menggunakan maklumat dan kemahiran dalam cara yang bermakna. IQ adalah apa  kebolehan mental seseorang untuk mengukur: maklumat pemahaman.

Kiranya IQ ini menggambarkan tahap kecerdikan kita.Tahap ukuran kegeniusan ataupun level pemikiran dan perkembangan minda kitalah.Nak test level IQ korang? <KLIK SINI>

Howard Gardner telah memperkenalkan teori Lapan kecerdasan pelbagai yang dikenalpasti dalam diri seseorang.


IQ


Setiap dari kita memiliki Kecerdasan yang pelbagai.Ada yang Interpersonal, dan verbal-linguistik.
Ada pula yang Naturalistik dan bodily Kinestatik.


1 # Visual / Spatial - Melibatkan persepsi visual alam sekitar, keupayaan untuk mencipta dan memanipulasi imej mental, dan orientasi badan dalam ruang.



2# Verbal / Linguistik - Melibatkan membaca, menulis, bercakap, dan bertutur dalam bahasa sendiri atau asing.



3#Logik / Matematik - Melibatkan bilangan dan kemahiran pengkomputeran, pengiktirafan corak dan hubungan, ketepatan masa dan perintah, dan keupayaan untuk menyelesaikan pelbagai jenis masalah melalui logik.


4#Badan / Kinestetik - Melibatkan koordinasi fizikal dan ketangkasan, dengan menggunakan kemahiran motor halus dan kasar, dan menyatakan diri sendiri atau melalui pembelajaran aktiviti fizikal.


5#Muzik - Melibatkan pemahaman dan menyatakan diri melalui muzik dan pergerakan berirama atau tarian, atau mengarang, bermain, atau menjalankan muzik.


6#Interpersonal - Melibatkan memahami bagaimana untuk berkomunikasi dengan dan memahami orang lain dan bagaimana untuk bekerjasama.


7#Intrapersonal - Melibatkan dunia dalaman satu pemahaman terhadap emosi dan fikiran, dan berkembang dalam keupayaan untuk mengawal mereka dan bekerja dengan mereka secara sedar.


8#Naturalist - Melibatkan memahami dunia semulajadi tumbuh-tumbuhan dan haiwan, perasan ciri-ciri mereka, dan mengkategorikan mereka; ia secara amnya melibatkan pemerhatian berminat dan keupayaan untuk mengklasifikasikan perkara-perkara lain juga.



Bagaimana dengan you all? Boleh cuba jawab test ni >>MULTIPLE INTELLEGENCE TEST
(Kalau I, no. 4 dengan 5 memang DAPAT skor terendah)

Manakala



Quotient emosi (EQ) adalah satu cara untuk mengukur kebolehan seseorang dalam mengenali tahap emosi dalam dirinya dan menguruskan keadaan emosi dengan lebih baik untuk bekerja sebagai satu kumpulan atau pasukan.

Menurut beberapa teori fungsi otak, EQ yang tinggi bermakna seseorang mempunyai keyakinan diri, sedar diri, dan mampu menangani pengalaman emosi sukar. Ia sering terikat secara langsung kepada tahap kejayaan seseorang di tempat kerja dan dalam hubungan peribadi. Orang yang mempunyai EQ yang tinggi lebih mengenali diri sendiri, mengawal emosi mereka sendiri, dan sangat peka terhadap emosi orang lain .Mereka berupaya untuk menyesuaikan tingkah laku mereka dengan sewajarnya.

EQ juga merujuk kepada keberkesanan tindak balas individu kepada perasaan sendiri atau emosi masing-masing dan kepada orang-orang lain. Seseorang dengan kecerdasan emosi yang tinggi adalah sangat mahir memahami dan bertindak balas dengan baik dengan cara yang sesuai dengan keadaan.

Daniel Goleman's 1995 dalam bukunya bertajuk 'Emotional Intelligence' mengenal pasti lima 'domain' daripada EQ sebagai:

1)Mengetahui emosi anda.
2)Menguruskan emosi anda sendiri.
3)Motivasi diri anda.
4)Menyedari dan memahami emosi orang lain.
5)Menguruskan hubungan.



You May Also Like

0 comments